“Het voelt echt als ‘mijn’ bedrijf”

Lees meer

“Bij Fancom spreekt me vooral de vrijheid aan, natuurlijk gekoppeld aan een stukje verantwoordelijkheid. Je bent vrij te bepalen hoe jij je doelen bereikt, vanzelfsprekend binnen de kaders. Dat is voor mij heel belangrijk, het voelt ook echt als ‘mijn’ bedrijf.”

Ludo Peeters is Purchase Manager bij Fancom, hij heeft het al ruim 30 jaar goed naar zijn zin: “We zijn een prestatiegericht bedrijf, dat ligt me goed. Als we onze doelen halen, geeft me dat een goed gevoel. Verder is het ook heel plezierig dat ik niet ver hoef te reizen, de verhouding tussen werk en privé is goed te doen. Thuiswerken is hier ook geen probleem.” 

“Ik ben 30 jaar geleden begonnen bij Fancom als Assistent Inkoop, inmiddels ben ik Purchase Manager. Bij Fancom is de Inkoop opgesplitst in enerzijds de strategische en tactische inkoop en anderzijds de operationele inkoop. Die splitsing is belangrijk om te voorkomen dat je telkens weer wordt meegenomen in de dagelijkse operatie. Ik ben me gaan toeleggen op het strategisch/tactische stuk, dus zorgen dat afspraken goed zijn gemaakt en worden vastgelegd.”

Visual Ludo-SQ.jpeg

Hoe ziet de werkdag van een Purchase Manager bij Fancom eruit?

“We starten bij Inkoop altijd met een LDMS of ‘Lean Daily Management System’: wat gaat er die dag gebeuren? Dat delen we op de afdeling, maar ook met andere afdelingen. Met mijn twee collega’s hebben we elke middag nog een kort werkoverleg, de rest van de dag is heel wisselend.” 

“We zijn natuurlijk betrokken bij allerlei projecten waar inkoop belangrijk is, daar kunnen we onze waarde -of die van leveranciers- toevoegen. Maar we doen ook facilitaire zaken, bijvoorbeeld werkzaamheden die met het pand te maken hebben. Daarnaast hebben we veel contact met onze partners, de laatste jaren natuurlijk vooral via videocalls.” 

Werken bij Fancom

Werken bij Fancom

Durf een hoogvlieger te zijn

Lees meer

Met ‘partners’ bedoel je leveranciers?

“Inderdaad. Ik gebruik bewust het woord ‘partners’, je probeert immers een relatie met ze op te bouwen. Niet met allemaal, het is afhankelijk van het kwadrant in de ‘Kraljic matrix’ waar de leverancier zich bevindt. Met dat model bepaal je welke soorten leveranciers de meeste aandacht moeten krijgen.” 

“Je hebt met een beperkt aantal leveranciers een heel intensieve relatie en probeert samen het maximale eruit te halen. Wij moeten gezond blijven, maar de leveranciers ook: dat noemen we samenwerking. Het is belangrijk dat ze het gevoel hebben dat ze ertoe doen, dat het een gelijkwaardige relatie is. Dat is niet altijd mogelijk, misschien ben je één van de vele klanten voor hen, of andersom.”

Hebben jullie ook te maken met het tekort aan materialen?

“Op dit moment is het materialentekort een belangrijk onderwerp op inkoopgebied, wat er nu gebeurt heb ik nog niet meegemaakt in de afgelopen dertig jaar. Tot twee jaar terug werkten we nog met price ranges, de laatste twee jaar hebben de prijsstijgingen alle stabiliteit overboord gegooid. Afgelopen jaar kwamen er ook nog de beschikbaarheidsproblemen bij, om het nog wat spannender te maken.” 

“Voor mij persoonlijk gaven die ontwikkelingen in het begin veel onrust, mede omdat ik het nog nooit had meegemaakt. Je vraagt je ook af wat de prijsstijgingen voor invloed hebben op het financieel resultaat, als inkoop heb je daarop nogal een impact. Ik heb mijn partners goed leren kennen in de afgelopen twee jaar, je komt er dan pas achter of ze echte partners zijn. En dat bleek gelukkig ook wel het geval.”

Lees hier de verhalen van andere Fancommers

Neem contact met ons op

Op zoek naar superieure stalomstandigheden?

Neem contact met ons op, samen bouwen we aan jouw toekomstbestendige stal.